Dobry lider musi nauczyć się współodczuwać z ludźmi, z którymi będzie pracował. Empatia to zdolność osoby do okazywania troski i zrozumienia perspektyw innych ludzi.
Jaki powinien być każdy lider? Empatyczny!
Empatii nie należy mylić ze współczuciem. Kiedy współczujesz innym, identyfikujesz się z nimi do tego stopnia, że zgadzasz się z działaniami i planami tej osoby. Empatia nie zgadza się z osobą. Empatia to umiejętność wkładania butów innej osoby i rozumienia jej myśli i uczuć.
Empatia nie oznacza ciągłego zgadzania się z osobą
Empatia oznacza jedynie zrozumienie punktu widzenia jednej osoby, nawet bez udzielania rad. Skuteczny lider musi wykazywać empatię wobec innych ludzi. Ma kluczowe znaczenie w budowaniu zaufania i wzmacnianiu relacji między ludźmi. Produktywność wzrasta, gdy ludzie pracujący razem mają zdrowe relacje. Empatia pozwala liderom zagłębić się w podstawową przyczynę słabych wyników bez osądzania. Stawiając się w sytuacji innych ludzi, mogą dokonywać lepszych zmian w ich życiu.
Empatia odgrywa ogromną rolę we wzmacnianiu ludzi
Nie musisz zgadzać się z każdym punktem widzenia, ale jako lider musisz pozwolić ludziom wokół siebie uświadomić sobie, że ich rozumiesz i wiesz, skąd pochodzą. Docierając do ludzi, nie pozwól, aby od razu Twoje myśli zostały przyćmione osądami. Okazywanie empatii wymaga czasu, ponieważ nie zawsze łatwo jest zrozumieć, dlaczego ludzie myślą i czują w ten sposób. Tworząc środowisko, w którym ludzie czują, że mogą swobodnie wyrażać swoje opinie i myśli, możesz otworzyć się na empatyczne słuchanie.
Więcej wpisów dotyczących rozwoju w życiu zawodowym i prywatnym, przeczytasz w serwisie www.kuriozum.pl.
Rozmawiając z ludźmi, zapewniaj mówcy, że poświęcasz mu Twoją niepodzielną uwagę. Kiedy ludzie mają się zwierzyć ze swoich problemów, czują się bardziej komfortowo, gdy mają zapewnioną pełną uwagę. Słuchaj mówcy z otwartym umysłem i sercem. Oprzyj się pokusie osądzania. Na początku może to być trudne, ponieważ uprzedzenia są prawie nieuniknione, ale świadomość, że masz własny zestaw uprzedzeń, powinna pomóc ci powstrzymać się od podejmowania natychmiastowych osądów. Unikaj przerywania mówcy przez cały czas, nawet jeśli coś czujesz. Nie bój się chwil ciszy. Po tym, jak mówca przekaże swoje myśli, krótka pauza pozwoli mu zrozumieć sytuację i wymyślić własne rozwiązanie. Podczas gdy mówca mówi, nie słuchaj tylko słów, które wychodzą z ust. Nadaj sens emocjom związanym z tymi słowami. Bardziej niż słowami, powinieneś być w stanie odpowiedzieć na emocje mówiącego.
Zapytaj odpowiednie i rozsądne pytania, aby zapewnić mówcy, że jesteś zainteresowany i chcesz go zrozumieć. Często mówca poczuje się swobodniej przez sam wysiłek i gest.